Pojava fonografa, gramofona 
i diskografije u Srbiji

Tomas Edison je izumeo fonograf. Patentirao ga je krajem 1877. Već sledeće godine počinje sa masivnom proizvodnjom za sveopšte tržiste. Više od 3 decenija je prošlo u korisćenju i usavršavanju tog zvučnog sistema, ali i pored toga, on nikada nije dao ono što je tržište zahtevalo. Deset godina kasnije, Emil Berliner patentira novi sistem pod imenom "gramophone".  Snimak zvuka se beleži na ploči od specijalnog materijala. Brzo se ispostavlja da je novi sistem baš ono što je tržiste toliko dugo dugo čekalo. Gramofon sa svojim pločama se evolucionarno usavršavao sve do današnjih dana...
U Srbiji, fonografi, gramofoni i diskografija su dosta dobro zabelezili svoju prisutnost, i to od samog ranog početka. Utvrđeni izvori govore da je 1892 godine, na svetskoj izložbi u Beču učestvovao i kompozitor iz Subotice, Franjo Galović. Na jednom od fonografskih ekstrakta imao je snimljen svoj muzički opus za komad "Kraljevic Marko". Od 1901 godine pa na dalje, moglo se redovno primetiti u dnevnoj stampi promovisanje fonografa kao i domace muzike.

"National news", Belgrade, 19. 01. 1901

Jedna od prodavnica u Beogradu početkom 20tog veka i zastupnik label Odeon, bila je Elektrotehničko i mašinsko stovarište Ilica i Andrejevica.

Prodavali su sve i svašta. Gramofoni i gramofonske ploče, bili su noviteti stoleća. Zna se da je katalog dosta brzo rastao. Na žalost, za vreme II svetskog rata, mnoštvo od tog materijala je nestalo za uvek. Posle rata, nastala su druga vremena i niko se nije brinuo za onim sto je nestalo. Počelo se od početka. Stari izvođaci, zajedno sa svojim zvučnim zapisima, potisnuti u zaborav! Novi izvođaci nastavljaju u tradiciji zaboravljenih ali i u duhu "novog vremena". Tu se sve deli... pa čak i muzička baština...Kakvu su tu ulogu imali Mihajlo Vukdragović i Đorđe Karaklajic? Zašto je mnogo starih srpskih pesama otuđeno? Zasto se vise ne pevaju? Sve su to pitanja koja moraju, pre ili kasnije, dobiti svoje odgovore...


Kako je odprilike izgledao katalog ploča,
snimljenih i izdatih na label Odeon?
Lista je od 1927. godine.

Pored Odeon bilo je i mnogo drugih labels. Npr.


Svirano od muzike Kraljeve Garde, Beograd;
kapelnik g. Pokorni, major


Himna Srba, Hrvata i Slovenaca
Srbijanka kolo
Zaječarka kolo
Doktorsko kolo
Vranjanka kolo
Seljančica kolo
Arapsko kokonješte
Žikino kolo
Nova Vlahinja
Makedonka kolo
Šumadinka kolo
Novo kokonješte
Ajirošovo kokonješte kolo
Prestolonaslednik Aleksandar kolo
Tobdžisko kolo
Sarajevka kolo
Gradske Artiljerije kolo


Svirano od muzike 6. puka, Beograd

Sevdalija marš
Bojerka kolo
Veseljak marš
Dunje ranke kolo
Nova Dvorska straža
Timočka Srba
Uspomena na Ribarsku Banju
Pašonino kolo
Užičanin marš
Požarevljanka kolo
Knez Mihajlov marš
Srpska himna
Narednički marš
Bursko kolo


Pevač Cale Bogoljubović iz Ćuprije sa svojom narodnom muzikom

Doma li si dude
Kad ja prođo šefteli sokakom
Kambana bije nane
Ugasnule oči čarne
Slavuj pile ne poj rano
Napio se vina
Moj dilbere kud se šećeš
Čujte ljudi ja sam dama
Ha Uskrs sam se rodila
Ne luduj Lelo
Ko pokida sa grla đerdane
Oj mladosti tebe mi je žao
Sve što imam gubim
Sele gidi Capo
Stojanke mori Stojanke
Timočko kolo
A ja volem moju cigančicu
Bašal zurle
Krst od zlata oko vrata
Caletovo kolo
Bogata sam imam svega
Jovančiću, dilberčiću


Beogradsko Tamburaško Društvo Malog Nikolice

Moj dilbere rođo moja N. Marković
Dones' mi vina krčmarice, g-ca Anka Grgurić
Tamburaško kolo
Voleli se ja i ona, g-ca Anka Grgurić
Cakane, dragane, g-ca Anka Grgurić
Kad bi znala dilber Stano, g-ca Mica Stanković
Đuvegije gde ste, gde ste
Ja sam lola prve klase, g-ca Anka Grgurić
Kroz čaršiju prođe mi Lenče, g-ca Borka Rajičić
Oj Boga ti siva tico, g-ca Mica Stanković


Mita Pašona, Kragujevac

Pašonino kolo
Biserka kolo
Svilen gajtan
Makedonska teška


Pevač Bata harmonikaš Beograd, 
uz pratnju trube Blagoja


Ja ljubim Milu
Lozanića kolo
Pogledni me Cenke
Tamo daleko
Kradem ti se u večeri
Ala volem garavu kolo
Kaži Leno koga voleš
Varala me jedna cura mala i Mike Pavlovića kolo
Oj ti Cano, lepa Cano
Kad sam bio mori Đurđo
Zarobljeno srce moje
Rado, Rado, bela Rado


Svira i peva Milinko,
Mimika Joco i njegovo tamburaško društvo iz Mola



Mimikino kolo
Nizamski rastanak marš
Radikalsko kolo
Bećarac
Volem diku devojčicu
Magla pala
Milkina kuća na kraju
Kad sam bio mlađan lovac ja
Kad ja vidoh oči tvoje mimičke
Čergo moja čergice
Kada preko mora
Kad bi ove ruže male
Mirjano (St. Mokranjac)
Bez tebe draga ljubezna
G-dur Bećarac
Đaurko mila
Jesen stiže dunjo moja
Na te mislim
Da znaješ mori mome
Vino piju age Sarajlije
Mesečina divno sja


Filip Lipa Grujić i njegova družina, Novi Sad

Uzmi mi srce moje
Čuj Dušane
Bećarac
Jesi li mi zaspala
Sela Juca na karuca
S one strane Save
Svatovac
Bunjevačko kolo
Šta se sija oko Sarajeva
Imam diku lepoliku


Šandor Perlić, Jakara sa družinom, Novi Sad

Marijano, večeraj pa lezi
Kad se setim mila dušo


Beogradsko Tamburaško Društvo "Šumadija"

Vinska pesma
Bećarac
Po gradini
Curice garava
Dunje ranke
Čujte braćo Srbi
Oj sevdo moja
Kukuruzi već se beru


Peva Đ. Ćamilović uz pratnju orkestra

Kad Alija beg bijaše
Mapa Resavkinja
Jarko sunce zapadu se kloni
Dockan pođoh iz neridža hana
Obišao sam svud po svetu
Belo Lenče
Propio se stari Asan Aga
Kolko ima Jano


Ćamilović i Dedić

Skini s pleća pušku šaru - iz komada "Vojni begunac"
Šano dušo Šano


Komičar Petar Laner Beograd

Prilj Josa brez nosa
Vodeno društvo
Sava okarina
Ožalošćeno srce
Bračni kalendar
Mošino pismo s Krfa
Baba Ruža žali svoga muža
Dva heroja sa Kajmakčalana
Ožalošćeni Švaba
Mirićije redov
Udovac i udovica na grobu
Kako muca frajla Juca


Andra Kostić, Beograd

Pred njenom kućom
O govorničkom govoru
Šarene gajde
Ko pokida i parodija
Šantekler
Afrički guslar


Peva D. Katalanović komičar uz orkestar

Polazak u Bosnu
Vojvoda Gligor
Komično kokonješte
Katalanov lumperaj
Đir Kostaći i Šondaći
Aj Neda Boga moli nane
Veseli lola
Svatovac
Cigančica
Plač i smeh
Izbacivanje iz kafane
Dorćolka kolo - Baka Cicvarić


Petar Hristilić komičar

Kod zubnog lekara
Seljak u varoši
Kako se menica potpisuje I
Kako se menica potpisuje II
Seljak iz Kumodraža u apoteci
Gromopucatelan govor
Pirotska deputacija
Travar Žika
Kikimbiku Mošuliku
Jevrejski miting


Gajdaš Jovan Radivovljev iz Mola

Srđo moja
Kolo


Gajdaš Joca Mijatović iz Beograda

Čoban izgubio ovce
Makedonci idu na vilajet
Svatovac
Šabačka podvala


Olga Ilićka

Mirjano, pesma
Memleketa, pesma
Široko je lišće borovo, pesma
Devojčica mala, pesma
Cigani smo, šta vi krivo
Sinoć mi dragi dolazi
Da zna zora šta je milovanje
Miljeno, cveće šareno
Čim zorica javi dan
Rešio sam da se ženim
Hat mu stoji nano
Mehandži mori
Šibaj Jano
Sunce jarko
Pijem, pijem
Keremelje
Što ti je Lelo na golemo
Zapregni bela Velo
Sama stupam (Vihažu)
Po gradini


Orkestar Bake Cicvarića Šabac

Igrali se vrani konji
Sarajevka kolo
Šapčanka kolo
Evo idem iz kafane
Mila moja Kata
Sremsko kolo
Čačanka kolo
Gučevka kolo
Rujna zora, pesma
Sremsko kolo sa podskočicama
Negotinka kolo
Homoljka kolo
Kiša pada, pesma
Cicvarića kokonješte
Jeleno Momo, pesma
Timočko kolo
Curice baštica
Komitsko kolo
Sedi gidi Capo
Trojanac kolo


Vojna Muzika Konjičke Divizije

Život na Malom Kalemegdanu
Strika marš
Borba na Javoru, ratna scena
Doček Nj. V. Kralja Petra
Stara Vlahinja kolo
Šopsko kolo
Uzdanica marš
Marš Konjičke Divizije
Srpkinja kolo
Leskovačko kolo
Kraljeve Garde marš
Beograd pa Beograd marš
Srbijanka kolo
Arapsko kokonješte


Jova Jare, sa svojim orkestrom Beograd

Ja prodadoh konja vrana
Je li rano je l' visoko sunce
Od kako je Banja Luka postala
Prošetala Bela Rada


Mica Ciganka

Na saraj da sediš, pesma
Lele Džanum pesma


Milan Buzin, klarinetista sa orkestrom

Otvori mi Belo Lenče
Kolo iz Stare Srbije
Zurle iz Dorćolska posla
Makedonk


Hor Karlovačkih Bogoslova

Osana
Dostojno (Bortnjanski)
Prikloni Gospodi (Grigorev)
Heruvika (Ostojić)


Mitrovačko Crkveno Pevačko Društvo

Jako da carja
Hristos voskrese


Hor Beogradskog Bazilika

Tebe pojem
Budi imja Gospod
Svjat-svjat Gospod Savaot
Venčanica


Tenor Ž. Tomić, član Opere Beograd

Arija Lenskog iz "Onjegina" I čin, od Čajkovskog
Kavatina Grafa Almavive iz opere "Seviljski Berberin" od Rosinia.
Arija de Grie iz opere "Manon" od Masnea
Ljubav, ah ljubav... arija Alfreda iz opere "Traviata" od Verdi-a
Arija Lenskog iz "Onjegina" III čin od Čajkovskog I deo
Arija Lenskog iz "Onjegina" III čin od Čajkovskog II deo
Ja posmatram sve žene što prođu balada iz "Rigoleta" od Verdi-a
Fantazija iz "Rigoleta" od Verdi-a
Žena je varljiva iz opere "Rigoleto" od Verdi-a
Uvertira "Seviljski Berberin" orkestar
Oh, čuj me sad... romansa iz "Vilarovih dragona" od Majar-a
Uvertira "Laka Konjica" orkestar


Muški hor Opere Narodnog Pozorišta, Beograd

Laku noć (od Vogrića)
Tijo noći (D. Jenko - J. J. Zmaj)


Pevački hor Stanoja Todorovića u Sarajevu

Što je sveta na sve četir' strane
Hajduk Veljko
Uči me majko svetuj me
Tišina nema vlada svud
Udaralo Ture uz tambure
Himzi beg
Crne oči u dragana moga
Svu noć legoh a ne zaspah


Svetozar Savić, harmonikaš

Kada preko mora
Bugar Mapa niz Bugarsku sađe
Ja posadih zelen bor
Zašto sike pod šator ideš


Mica Petrović

Keremenli, turska pesma
Celog dana pod jablana
Oldun perušan (turska pesma)
Hadžina Fata


Teodora Arsenović mecosopran uz pratnju orkestra.

Dude belo dude
Deka se čulo videlo
Tri-put ti čuknam na pendžer
Pošla Anka na vodu
Ništa me ne bole
Devet godina minalo džanum
Bulbul poje
Dafinka platno beljaše


Duet M. Bošnjakovićeve i T. Arsenovićke uz pratnju orkestra

Vilinska pesma
Aman, aman
Podunuše sabazorski vetrovi
Hvalila se žuta dunja
Moj đerdane
Sitna kiša padala
Da znaješ
Džanum na sred sela


Đorđe Jurenjev, bariton Opere Beograd (pevano srpski)

Rondo Mefista iz opere "Faust" (Guno)
Stans iz opere "Lakme" (Delibe)
Arija Skarpija iz opere "Toska" (Pučini)
Serenada Mefista iz ,,Faust"-a (Guno)
Arija Toreadora iz "Karmena" (Bizet)
Arija Holandeza iz opere "Holanđanin Lutalica" (Vagner)
Pesma Tomskoga iz "Pikove Dame" (Čajkovski)
Arija Rigoleta iz opere "Rigoleto" (Verdi)
Arija Dapertuta iz "Hofmanovih Priča" (Ofenbah)
Arija Cara Borisa iz opere "Boris Godunov" (Musorgski)
Si, vendeta iz "Rigoleta" (Verdi) duet N. Volevač sopran - Đ. Jurenjev bariton
Arija Violete iz "Travijate" (Verdi) Sopran N. Volevač, član opere Beograd.


Peva Milan Tomić-Milanče, Beograd, sa svojim orkestrom

Da su meni oči tvoje
Mila majko podigni me malko
Dano, Danče
Ah, moj doro
Zbogom
Planino moja starino
Sadila moma lojze
Mito, Mitanče
Pisaše me Stano
Sve se kunem i preklinjem
Mene svako poznaje
Diko mila slatka nevero
Mapo ne plači
Novo rumun. kolo
Rumbaba
Makedonske gajde
Sunce jarko jutrom kad se rodi
Hoće ona, hoću ja
Postao sam već odavno
Ruzmarine moj zeleni
Kad se tavna noćca spusti
Sinoć dockan pođo
Ko lepi san
Umetničko kokonješte
Volga, Volga
Oči čornija
Izgubljena cpeća
Moja žena stalno plače
Zulfo, mori Zulfo
Vino pije Asan aga


Peva i svira Bata harmonikaš uz pratnju trube Blagoja, Beograd

Ništa me ne bole
Zar za mene više nade nema
Kad se setim Zoro tebe
Đurđevska kišica
Mirjana platno beljaše
Lađa se kreće francuska
Koj te mladu prevari
Volem vino
Zašto plačeš jadno srce
Džambasko kolo
Poslušaću staru majku
Angelina vodu lila
Tesno mi ga skroji nane
Da znaš koliko te silno ljubim
Lepa Janja starog ribara kći
More mi je ljubav tvoja
Volem Soju garavih očiju
Da sam lopov to svak znade
Cvetala mi ruža na penđeru
Umetničko kolo
Oj meseče ti sve znaš
Mlavsko kolo
Moj dilbere rođo moja
Mara ima
Kupila sam šiše rakije
Rabadžisko Kokino kolo
Bleda deva kraj potoka stala
Svištovka kolo
Za godinu nisam dragu video
Karneval valcer


Peva i svira na harmonici Sava Milosavljević tipograf Beograd

Tijo noći moje zlato spava
Miloradovo kolo
Tužno vetar
Tipografsko kolo


Muzika Konjičke Divizije Beograd

Iz Beograd. garniz. života I
Iz Beograd. garniz. života II


Producira Petar Hristilić

Bile se jetrve preko svekrve
Ljubav kroz klarinet


Bata harmonikaš i Blagoje

Šumadinac pali topa
Đačko kolo
Šic, mic Micika
Aoj mala garava kolo
Komitska pesma
Divna, Divna kolo


Milan Tomić sa orkestrom

Zujte strune
Ikino kolo
Marširala Kralja Petra Garda
Španski marš (Harmon)
Bože pravde
Oj Srbijo
Opao klikće
Viju vetri
Oj Sloveni
Đački marš


Sava Milosavljević na harmonici

Šumadinka kolo
Neven kolo


Sanda Mančić sa orkestrom

Srem, Banat i Bačka
Dubljansko kolo
Maćedonska računica kolo
Čubursko kolo
Pružilo se ravno polje
Bulanže marš - orkestar


Stojan Dimitrijević sa orkestrom

Stojanovo kolo
Tri sam dana kukuruze brala
Stojanovo kokonješte
Mijino kolo


Bata harmonikaš i Blagoje

Srbijanka
Marš pitomaca


Milan Tomić (Milanče) Beograd sa svojim orkestrom

U Agana u moga dragana
Gde si da si moj golube
Što alah kaže
Zora zori
Oj nevene šestopere
Veliko sunce jarko
Pokraj puta majko
A što ti je mila kćeri
Jesenje lišće
Tvoja me ljubav očara
Duni mi duni lađane
Lumaj, lumaj
Oj Alile, kladuško kopile
Moj jablane
Ašikuje Adem-Aga (peva Ika Joksimović)
Kolika je Javorina planina
Vezak vezla Adem-kada
Stojanke
Nešto mi se Travnik zamaglio
Ko pokida sa grla đerdane
Sonja
Demokratsko kolo svira (Čukur)
Ja sam sirota
Dodajte mi zlatan pehar
Ah kad tebe ljubit nesmem




Primer Odeon etikete korišćene na pločama u Srbiji.


Berlin, 7. maja 1927.
U prvom redu sa leva na desno: Živojin Tomić, (osmi) - Milan Ilić, (deveti).

Нема коментара: